Wednesday, March 3, 2010

Itik angsa

Gambar di bawah menunjukkan sepasang itik angsa yang telah berjaya ditetas oleh inkubator aku. Kebiasaanya itik angsa mengambil masa selama sebulan untuk menetas. Tetapi anak itik angsa yang besar kat dalam dalam gambar dibawah menetas pada hari ke 23 manakala yang kecil tu menetas pada hari ke 27. Begitu juga terjadi dengan ayam piru yang aku eram. Setakat ini paling awal menetas ialah pada hari ke 18 dan selewatnya pada hari ke 28. Bagi ayam kampung pula diantara 16 dan 23 hari. Walaupun menetas diluar waktu, ayam dan itik aku ni sihat saja, takdak masalah pun. Begitulah hayat itik angsa ni, hanya bertahan seminggu sahaja...telah dijual kepada orang dengan harga RM 50 sahaja sepasang. Aku taknaklah jual macam orang lain..yang menjual pada harga di antara RM 80 dan RM 120 sepasang. Itik angsa yang berumur 4 minggu aku bercadang nak jual RM 65 saja sepasang. Itupun dah untung..Hidup ni jangan tamak sangat nanti RUGI...
Kat bawah ni pula ayam gajah. Menetas pada hari ke - 18.

No comments:

Post a Comment