Wednesday, January 27, 2010

Projek Fasa Dua






Inilah inkubator pertama aku. Hasil dari kajian yang aku buat dari internet. Mula di gunakan pada pertengahan november hingga kini. Setakat ini telah berjaya menetaskan 200 ekor ayam kampung asli, 50 ekor puyuh, seekor ayam piru. Masih menunggu 4 biji telor itik angsa dan 30 biji telor itik telor. Badannya diperbuat daripada papan beam, cermin almari buku dan juga kayu-kayu terbuang. Berat jangan cakap.


Alhamdulillah, selepas menggunakan inkubator ini aku dapat menghasilkan lebih kurang antara 100 ke 200 ekor anak ayam sebulan. Berbanding sebelum ini menggunakan kaedah tradisional. Selalu short saja bekalan ....Insyaallah bulan 3 ni baru dibuka kembali jualan. Stok yang ada hanya untuk rakan-rakan kita yang nak sambut tahun baru cina. Depa dah order...





Inilah Reban aku atau lau ayam (bahasa kedah) yang di bina hampir dua tahun lalu. Dalam proses pengubahsuaian. Tikus koyak pukat..Terletak di atas bukit.







Ini pulak pagar sedang dalam proses pembinaan. Mula pertengahan
disember 2009, sehingga sekarang masih belum siap.







Ini pula bukanlah inkubator atau lau ayam ciptaan terbaru aku. Inilah kerja aku mengajar benda ni setiap hari..Projek hanya jalan pada hari jumaat dan sabtu juga pada hari kelepasan am.

No comments:

Post a Comment